پیشنهاد تشکیل سازمان نظام معلمی

پیشنهاد تشکیل سازمان نظام معلمی به مدت 2 سال است که توسط اینجانب به وزارت آموزش و پرورش داده شده است. اما هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است. با سازمان نظام معلمی ،  متخصصان تدریس در آموزش و پرورش و دانشگاه ها تدریس می کنند، تعرفه های تدریس مشخص است و حق اجتماعی معلم و دانش آموز حفظ می شود.

متن نامه ارسالی به شرح زیر است

جناب آقای حاجی بابایی

موضوع: طرح پیشنهادی ایجاد سازمان نظام معلمی

احتراماً، توسط اینجانب مسعود ستوده نژاد، با توجه به هدف عملیاتی شماره ی 10  سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر «ارتقاء منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه ای منابع انسانی با تأکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم» و راهکارهای اجرایی ذیل آن به خصوص راهکار اجرایی 3-10 مبنی بر «اصلاح قوانین و مقررات استخدامی و مالی و اداری متناسب با حرفه های تخصصی، با مشارکت دستگاه های ذی ربط» طرح ایجاد سازمان نظام معلمی به عنوان یک سازمان حقوقی با اهداف زیر پیشنهاد می گردد.

1-     تلاش در جهت تحقق بخشیدن به ارزش های عالیه اسلامی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

2-    تلاش در جهت پیشبرد و اصلاح امور معلمی

3-    مشارکت در جهت ارتقاء سطح دانش تعلیم و تربیت

4-    حفظ و حمایت از حقوق دانش آموزان

5-    حفظ و حمایت از حقوق معلمان و شاغلان آموزش و پرورش

6-     تنظیم روابط شاغلین  و بازنشستگان حرف تعلیم و تربیت با دستگاه های ذی ربط در جهت حسن اجرای موازین و قوانین و مقررات مرتبط با تعلیم و تربیت

دلایل و لزوم تشکیل سازمان نظام معلمی

1-   وجود سازمان های مشابه از قبیل نظام پزشکی، نظام پرستاری و نظام مهندسی

2-    حفظ و صیانت از حقوق اجتماعی معلمان که در موارد زیر در حال تضییع است.

الف- تدریس و تألیف کتب مرتبط با آموزش و تعلیم و تربیت، توسط فارغ التحصیلان رشته های علمی مهندسی و… بدون داشتن مهارت ها و صلاحیت های حرفه ای تعلیم و تربیت در آموزشگاه های خصوصی بزرگ کشوری و کوچک منطقه ای، که این تدریس حق اجتماعی معلمان است و بایستی فقط توسط معلمان دارای صلاحیت انجام شود

ب- تدریس های خصوصی بدون مجوز به دانش آموزان توسط افراد ذکر شده در بند الف

ج- نامعلوم بودن تراز علمی و نبودن یک نظام تعیین حقوق و دستمزد  برای تعیین میزان حق الزحمه دبیران در آموزشگاه ها و جلسات تدریس خصوصی

3-   قانونمند کردن کانون های صنفی معلمان در سطح کشور، که در برخی موارد محل سوء استفاده و اجرای اغراض سیاسی افرادی خاص بوده اند.

4-    عدم وجود یک ساز و کار مشخص بین نظام تعلیم و تربیت و سازمان های قضایی و نیروی انتظامی برای جلوگیری از ایجاد تخلف در محیط های فرهنگی که  گاهی سبب تضییع حق معلمان بی تقصیر می گردد.

لذا از جنابعالی تقاضا می گردد، این پیشنهاد پس از تکمیل توسط کارشناسان آن وزارتخانه و انجام مراحل قانونی، به مجلس شورای اسلامی ارائه گردد.

                                                                                  با تشکر و امتنان

  پیشنهاد دهنده و مدرس شیمی استان مرکزی ، مسعود ستوده نژاد

  مدرس فیزیک استان مرکزی،  محمد حسن بیاتانی

About the author