اهمیت خانواده

پیوند زناشویی، زیباترین و پاک­ترین و مؤثرترین، رابطۀ انسانی است و  برکات بسیاری برای طرفین حاصل می کند. امّا نداشتن اطلاعات کافی جهت این ارتباط و نداشتن شیوۀ درست بهره برداری از این نعمت الهی، سبب خسران بسیاری گردیده است که آثار آن، در روابط خانوادگی، مشکلات جوانان و بزرگسالان، قابل مشاهده است. به نحوی که به دلیل عدم شناخت­، چه ازدواجهای اشتباهی که صورت نمی­گیرد و یا چه زندگی­های زیبایی که با علاقه شروع شده ­اند، از هم نمی پاشد.

اسلام دینی است که بر فطرت انسانها بنا گردیده است و احکام و دستورات آن توسط خالق انسان، وضع گردیده است. بیان مطالب جنسی و زناشویی، نه تنها با با اسلام مغایرتی ندارد بلکه به روشن­تر شدن علل این احکام و دستورات کمک خواهد کرد.

خداوند در قرآن کریم  در بخشی از آیه ی 26 سوره­ ی نور می فرماید:

  …. وَالطّیِباتُ لِلطّیبنَ و الطَّیِبُونَ لِلطَّیّباتِ و…

….زنان پاکیزه ونیکو لایق مردانی چنین و مردان پاکیزه و نیکو لایق زنانی همین گونه اند……

نام کتاب نیز بر مبنای همین آیه­ شریفه انتخاب شده است و قصد از نگارش آن، به وجود آوردن مجموعه­ای مدوّن از مطالب، به شیوه­ای منظم و متعادل، همراه با ارائه راه حل­هایی جهت مشکلات زناشویی افراد و جامعه است. در بخش شناخت متقابل زن و مرد، به توصیف خصوصیات زنان و مردان پرداخته شده و سپس در دو بخش بعدی یعنی بخشهای «زنان خوب برای مردان خوب» و «مردان خوب برای زنان خوب»  به خانمها و آقایان برای ارتباطی مؤثر و خوب و سالم بین هر دو جنس راهنمایی هایی ارائه گردیده است.  مطالب موجود در این دو بخش مرتبط به بخش «شناخت متقابل بین زن و مرد»  است.

 توصیه می شود،  برای تأثیر بیشتر مطالب کتاب، هر دو شریک زندگی، آن را مطالعه کنند. این کتاب دربر گیرنده­ی بخشی از مباحث گسترده زناشویی و مشکلات و رفتارهای جنسی است،  امّا کوششی برای حل یکی از بزرگترین مشکلات جامعه فعلی است. 

امیدوارم بیان برخی از مطالب به روش محاوره ای که برای ارتباط بیشتر با خواننده به کار رفته است، حمل بر گستاخی نویسنده و یا دریدن پردۀ حیا نباشد. ضمناً برخی مطالب برای بسیاری از افراد با تجربه در زندگی واضح و مبرهن است. اما برای جوانان مطالعه آنها ضروری می باشد و برای بزرگسالان تذکر دوباره خالی از لطف نیست.

مطالعه و تحقیق در این گونه موارد، سبب استحکام هر چه بیشتر خانواده­ها و گسترش محبت بین اعضای آنها است. به خصوص کتابهای خلاصه­ای که به جای پرداختن به مطالب جنبی، مستقیماً اصل مطلب را ارائه داده و به خاطر حجم کم همیشه قابل دسترس باشند.

  بنابراین اینجانب نوشتن این مطالب را وظیفه ای ضروری می دانم، انشاءاله که این تلاش مقبول درگاه احدیّت قرار گیرد و خداوند متعال، فقیر را مشمول عنایات خود در دنیا و آخرت بنماید.

مسعود ستوده نژاد

About the author